Tuesday, April 30, 2024 FA
  • time : 00:00
  • Date : Wed Sep 08, 2021
  • item visited : 368
  • news code : 23934
زیرساخت های جدید آموزشی ترویجی فرصت مناسبی برای نمود بیشتر فعالیت های این حوزه در مراكز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی

زیرساخت های جدید آموزشی ترویجی فرصت مناسبی برای نمود بیشتر فعالیت های این حوزه در مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، گزارش عملکرد سال 99 و برنامه عملیاتی 1400 فعالیت های آموزشی و ترویجی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های کرمانشاه، همدان، زنجان و  لرستان  در جلسه شورای مدیران موسسه با حضور رییس موسسه و اعضای شورای مدیران روز دوشنبه 15 شهریورماه به صورت مجازی ارایه شد.

در این نشست مجازی، دکتر علی اکبر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه برگزاری این جلسات اختصاصی برای ارایه گزارش عملکرد مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استانها در حوزه ی فعالیت های آموزشی ترویجی، فرصت مناسبی برای پررنگ تر شدن این فعالیت‌ها و نتایج و اثربخشی آنها در عرصه است.

 

دکتر مویدی با اشاره به فرصت های جدید رسانه ای که در اختیار مراکز گذاشته شده است، اظهار کرد: تدوین نشریات آموزشی ترویجی به استانها واگذار شده و شبکه آموزش کشاورزی که در اختیار کلیه مراکز قرار گرفته است، ارزیابی آنها کاملا نتایج و اثربخشی فعالیت‌های آموزشی ترویجی که در مراکز انجام می‌شود را نمایان می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد، اتفاقات خوشایندی در راه است، چرا که همکاران تحقیقاتی در حال حاضر خود را جدا از آموزش و ترویج نمی‌دانند و اینگونه فعالیت‌ها را جز وظایف خود می دانند.

دکتر خمیس آبادی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کرمانشاه از حل 10 مساله مهم کشاورزی در سطح استان توسط کارگروه یاوران تولید خبر داد و افزود: انتقال دانش فنی توسط محققان معین منجر به اثربخشی و نتایج مناسبی شده است.

 

وی ادامه داد : در برگزاری روز انتقال یافته ها، برگزاری جشنواره های علمی ترویجی با مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان همکاری داشته ایم و 13 طرح تحقیقی ترویجی نیز در دست اجرا و 6 طرح خاتمه یافته در این مرکز انجام شده است.

دکتر خمیس آبادی با اشاره به تالیف 18 عنوان نشریه ترویجی گفت : در بحث رسانه های ترویجی نیز فعالیت ویژه ای را آغاز کرده ایم.

برگزاری 80 دوره آموزشی در سال 1400 برای آموزش کارکنان که 57 دوره برای 12 هزار نفر روز مروجین پهنه برگزار شده است، 220 دوره آموزش بهره برداران به طور ویژه بحث تربیت نیروی ماهر گلخانه، عملکرد مثبت در شبکه آموزش کشاورزی، ارتقا کمی و کیفی دوره های آموزشی، عناوین اهم فعالیت های محققان معین، بحث آموزش های رسمی و .... از موارد قابل طرح توسط رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کرمانشاه بود.

در بخش دیگری از این جلسه مجازی، دکتر اسدیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان نقش این مرکز در اجرای برنامه های آموزشی ترویجی را تشریح کرد و افزود: بخش محققین ما و آموزش از هم جدا نیستند بلکه با اهداف مشخص و در یک راستا همقدم هستنند.

دکتر اسدیان سرانه پروژه های تحقیقاتی را 400/3 عدد اعلام کرد و اظهار داشت : نسبت به کل کشور رقم مناسبی است.

وی برنامه های مشترک اجرا شده با موسسه آموزش و ترویج کشاورزی را برشمرد و گفت: پس از هر برنامه یاوران تولید با احصاء مشکلات و بررسی موارد توصیه های مهم را در اختیار بهره برداران قرار می دهند. از این رو میزان اثربخشی فعالیت های یاوران تولید کاملا مشخص و قابل بیان است.

دکتر اسدیان آموزش بهره برداران، آموزش کارکنان، دوره های سنجش مهارت، دوره های ضمن خدمت، کاردانش و برون سپاری، برنامه های عملیاتی نظام نوین ترویج را تفسیر کرد و گفت: دو مورد گواهینامه نوع دوم و 1 مورد استانداردا مهارتی در سال 99 انجام شده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان زنجان نیز به تشریح فعالیت های آموزشی ترویجی این مرکز پرداخت و اظهار داشت : 7246 نفر روز آموزش کارکنان، 643 نفر روز آموزش بهره برداران، 1651 نفر روز دوره های سنجش مهارت، رتبه 10 کشور در شبکه آموزش کشاورزی از اهم این فعالیت ها در سال 99 می باشد.

دکتر مرادی درصد تحقق آموزش کارکنان را 74/41، آموزش بهره برداران را 72/45 ، سنجش مهارت 8/34 درصد، در شبکه آموزش کشاورزی 47/64 درصد و آموزش رسمی را 2/67 درصد عنوان کرد.

وی گزارش طرح یاوران تولید با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان را ارایه کرد و اثربخشی این طرح در جلوگیری از خسارات وارده به میوه سیب در این استان را تشریح کرد.

دکتر مرادی همچنین از 8 فقره طرح تحقیقی – ترویجی در سال 99، 37 مورد روز انتقال یافته‌ها نام برد و عملکرد مثبت پژوهشگر مروجان ارشد این مرکز را عنوان کرد.

دکتر بیرانوند رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان لرستان در بخش پایانی این نشست، مسایل و نیازهای احصا شده در 35 مورد اصلی کشاورزی استان توسط یاوران تولید را تشریح کرد و گفت : این مسایل در همه حوزه ای مهم کشاورزی، شامل زراعت، باغبانی، منابع طبیعی، علوم دامی و گیاهپزشکی بوده که توصیه های فنی و پیگیری لازم همراه با بازدیدهای میدانی توسط محققان انجام شده است.

دکتر بیرانوند در ادامه سخنان خود گفت: 48490 نفر روز آموزش بهره برداران، 350 نفر دانش آموز، 7340 نفر روز آموزش کارکنان و آموزش کاردانش و برون سپاری به تعداد 30 نفر را در سال 1400 پیش بینی کرده ایم.

وی همچنین برنامه های عملیاتی نظام نوین ترویج در سال گذشته را تفسیر نمود.

 

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    6.1.10.0
    V6.1.10.0