شنبه, 1 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۹/۱۵ 
  • تعداد بازدید : 826
  • کد خبر : ۲۴۴۲۲
next    /  2 prev
نقش آموزش و ترویج كشاورزی در توسعه كشاورزی دانش‌بنیان حائز اهمیت است

دکتر خیام نکویی:

نقش آموزش و ترویج کشاورزی در توسعه کشاورزی دانش‌بنیان حائز اهمیت است

 

 اولین نشست کاری دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با مدیران مؤسسه آموزش و ترویج در سالن اندیشه برگزار شد.

در این جلسه ابتدا دکتر مؤیدی معاون سازمان و رییس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تبریک انتصاب شایسته دکتر خیام نکویی به ریاست سازمان، با تأکید بر اهمیت جایگاه منابع انسانی آگاه و توانمند در پیشبرد اهداف توسعه پایدار کشاورزی و اشاره به اسناد بالادستی مربوطه، اهم دستاوردهای اخیر و کلیات برنامه‌های جاری مؤسسه آموزش و ترویج کشاوزری را به اختصار برشمرد.

در ادامه اسن نشست، هر یک از معاونین و مدیران کل مؤسسه گزارشی از محورهای اصلی فعالیت، دستاوردهای بارز اخیر و اهم برنامه‌های جاری در واحد تحت اختیار خود را ارایه کردند.

 

دکتر خیام نکویی ضمن ملموس دانستن فعالیت‌ها و اقدامات گزارش شده توسط واحدهای مختلف مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی و با یادآوری اثربخشی کار شورایی در پیشبرد امور، بر اهمیت جایگاه آموزش و ترویج کشاورزی در توسعه کشاورزی دانش‌بنیان تأکید نمود و مروجان کشاورزی را که نقطه اصلی اتصال گنجیه دانش تحقیقات بخش کشاورزی با بهره‌برداران هستند را بسیار حایز اهمیت بر شمرد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین پایه‌ریزی یک پایگاه اطلاعاتی جامع، پویا و هوشمند به منظور توسعه تعاملات میان تحقیقات با ترویج را به عنوان پایه‌ای برای تصمیم‌گیری درست، ضروری دانست. وی همچنین با اشاره به ضرورت شایسته محوری و ارزیابی سطح دانش و مهارت کشاورزان در قالب نظام جامع صلاحیت حرفه‌ای، توسعه یک نظام ارزیابی دوسویه را برای ارتقا پیوسته سازمان خواستار شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: نظام ارزیابی به گونه‌ای باید باشد که کشاورزان نیز بتوانند فعالیت‌ها و برنامه‌های نظام خدمات‌رسان بخش کشاورزی را از دیدگاه خود ارزیابی و امتیازدهی نمایند. رییس سازمان همچنین تصریح کرد: در این رابطه الصاق پیوست‌های آموزشی و ترویجی به تمامی برنامه‌ها و طرح‌های توسعه کشاورزی اهمیت و ضرورت ویژه ای دارند.

دکتر خیام نکویی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت جایگاه ویژه زنان روستایی و عشایری در تداوم حیات جوامع محلی به ویژه در جلوگیری از مهاجرت‌ بی‌رویه روستاییان و عشایر به شهرهای بزرگ و حاشیه‌نشین شدن این جمعیت مولد کشاورزی اشاره کرد و گفت: پروژه‌های تسهیل کننده توسعه اشتغال زنان روستایی و عشایری بسیار حایز اهمیت هستند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه سخنان خود، با کلیدی شمردن جایگاه رسانه‌های ترویجی و سواد رسانه‌ای در توسعه منابع انسانی بخش به ویژه در ارتقای سطح دانش و آگاهی بهره‌برداران کم‌سواد و یا بی‌سواد در گستره وسیع کشور، نقش نظام ترویج کشاورزی در سلامت غذا و به تبعیت از آن در بهبود وضعیت سلامت جامعه را بی‌بدیل خواند. وی همچنین با اشاره به انتظارات بالای مقام عالی وزارت از نظام آموزش و ترویج در مسیر پیشبرد توسعه کشاورزی و ارتقای زنجیره‌ ارزش محصولات مختلف، بر ضرورت بهره‌گیری کامل از تمامی ظرفیت‌های قانونی موجود برای این نظام از جمله آموزش‌های رسمی، قانون نظام نوین ترویج کشاورزی و جلب مشارکت کنشگران بخش غیر دولتی تأکید نمود.

دکتر خیام نکویی همچنین موضوع اقتصاد آموزش و ترویج کشاورزی را امری بسیار حایز اهمیت معرفی کرد و خاطر نشان ساخت؛ نظام ترویج و آموزش کشاورزی باید بتواند سهم و تأثیر خدمات خود در بهبود مناسبات بخش کشاورزی به ویژه افزایش تولید را در قالب عدد و رقم مستند کند و از دستاوردهای مربوطه دفاع نماید.

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایان سخنان خود، دانش، روش‌شناسی انتقال دانش و تبدیل یافته‌ها به زبان کشاورز، انگیزه و عشق به خدمت‌رسانی ترویجی، روحیه پیگیرانه و همچنین خستگی‌ناپذیری را مؤلفه‌های اصلی کار ترویجی برشمرد و ضمن اعلام آمادگی برای حمایت همه‌جانبه از برنامه‌های معاونت آموزش و ترویج کشاورزی، برای تمامی دست‌اندرکاران این بخش، موفقیت و سربلندی آرزو کرد.  

در پایان جلسه دکتر قدیری ابیانه مدیر کل دفتر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان تات در زمینه اهمیت آموزش کارکنان به ویژه آموزش‌های بدو انتصاب مدیران، لزوم توسعه مراکز جهاد کشاورزی در پهنه‌های عملیاتی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارزشمند مروجان مسئول پهنه‌ها، ضرورت احیای طرح سربازان سازندگی و همچنین اهمیت جانشین‌پروری در تداوم‌بخشی به حیات سازمانی مطالبی را بیان نمود.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0