جمعه, 31 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۹/۱۵ 
  • تعداد بازدید : 429
  • کد خبر : ۲۴۴۲۳
next    /  3 prev
دكتر مریم طهماسبی : تربیت بهداشت‌یار دام عشایر با بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی

دکتر مریم طهماسبی :

تربیت بهداشت‌یار دام عشایر با بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی

 

مدیر کل دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی از اجرای پروژه تربیت بهداشت یار دام عشایر با بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی به صورت پایلوت در دو استان اصفهان و فارس خبر داد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و به نقل از خبرگزاری ایانا مریم طهماسبی مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی با اشاره به اینکه جوامع عشایری با سبک زندگی منحصر به فرد، تحرک جغرافیایی مدام در زیست بوم ها از خدمات آموزشی کمتری برخوردارند، گفت: پروژه تربیت بهداشت‌یار دام عشایر با بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی آغاز شده است.

 وی ادامه داد:  یکی از مهمترین نیازهای این جامعه کوچنده، با توجه به نوع شغل و سبک زندگی خاص آنان، دسترسی به خدمات دامپزشکی برای مصون نگه داشتن دام از بیماری‌ها و عوامل خطرزای محیطی است.

به گفته طهماسبی؛ با رویکرد اثرگذاری معنی‌دار بر حفظ دام و اقتصاد جامعه عشایر و توسعه ظرفیت‌های نهادی، دفتر آموزش بهره‌برداران و مشاغل کشاورزی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی با همکاری سازمان دامپزشکی کشور و سازمان امور عشایری ایران در یک تعامل سازنده در سطوح ستادی و استانی، اقدام به تدوین و اجرای پروژه تربیت بهداشت­یار دام عشایر با استفاده از ظرفیت جامعه محلی کرده است.

وی با اشاره به اینکه هدف کلی پروژه، آموزش جوانان عشایری علاقمند و منتخب به منظور افزایش سطح دانش و مهارت آنان بوده است، ادامه داد: پیشگیری و کنترل بیماری‌های مهم انگلی دام، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مهم مشترک و واگیر دام،  واکسیناسیون، تزریقات و کمک‌های اولیه در مواقع اضطرار از مهمترین اهداف این طرح است.

دکتر طهماسبی درباره نحوه اجرای این پروژه در میان عشایر، گفت: پس از ابلاغ پروژه به دستگاه های مجری، طرح با حضور جوانان عشایری به منظور مهارت‌آموزی در محیط واقعی همراه با انجام فعالیت‌های عملی زیر نظر اساتید مجرب ادارات کل دامپزشکی و اعضای هیات علمی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های اصفهان و فارس، اجرایی می شود.

وی یادآور شد: با توجه به هر یک از سرفصل‌های تعیین شده؛ مهارت‌آموزان در هر پودمان از 30 ساعت آموزش عملی و تئوری برخوردار می شوند که 10 ساعت آن به صورت نظری و 20 ساعت آموزش عملی و کار در محیط واقعی است.   

مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی تصریح کرد: بر اساس تفاهم به عمل آمده با سازمان دامپزشکی کشور مقرر شد تا مهارت‌آموزان پس از اخذ گواهینامه مهارت، با مجوز سازمان دامپزشکی، علاوه بر آموزش نکات بهداشتی دام به جامعه عشایری، در تهیه گزارشات و اطلاعات مرتبط به دام و دامپزشکی، رصد و اعلام شیوع بیماری‌های مشترک، معاینه دام و در مواردی انجام تزریقات و واکسیناسیون فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه به صورت پایلوت در دو استان فارس و اصفهان انجام شده است، افزود: 38 نفر از جوانان علاقمند عشایری در مرکز آموزشی علی آباد کمین استان فارس به مدت 5 روز با همکاری اداره کل دامپزشکی، اداره کل امور عشایر و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آموزش‎‌های مهارتی را سپری کردند.

طهماسبی ادامه داد: همچنین در استان اصفهان نیز دوره‌های آموزش در سه شهرستان چادگان، شهرضا و فریدون‌شهر برگزار شد و 31 نفر از جوانان عشایری این استان نیز مطابق با محتوای آموزشی و سرفصل‌های تدوین شده، تحت آموزش قرار گرفته و گواهی مهارتی دریافت کردند.

دکتر مریم طهماسبی مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی در پایان گفت: پرونده بهداشت‌یاران دام عشایر دارای گواهینامه مهارت، به ادارات کل دامپزشکی استان‌های پایلوت ارجاع داده شد تا از ظرفیت آنان در برنامه‌های آتی استفاده شود.

 

امتیاز :  ۵/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0