چهارشنبه, 5 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۶/۲۱ 
  • تعداد بازدید : 350
  • کد خبر : ۲۳۹۵۶
پوشش وسیع رسانه‌ای از طریق استودیو های كشاورز و شبكه بركت از گردهمایی آغاز سال زراعی 1401 – 1400

پوشش وسیع رسانه‌ای از طریق استودیو های کشاورز و شبکه برکت از گردهمایی آغاز سال زراعی 1401 – 1400

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، با هماهنگی دکتر مویدی رییس موسسه، مهندس اسحاقی مدیرکل دفتر شبکه دانش و رسانه‌های ترویجی و حوزه فناوری موسسه و با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی کل کشور، پوشش وسیع رسانه‌ای، تهیه، تولید و پخش کلیپ کوتاه از روسای سازمان جهادکشاورزی استانها در گردهمایی آغاز سال زراعی 1400-1401 انجام شد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، در این گردهمایی که روز بیستم شهریورماه با حضور وزیر جهادکشاورزی و مقامات ارشد وزارت متبوع برگزار شد،نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید جایگاه اجتماعی کشاورزان ارتقا یابد و کشاورزان به عنوان قهرمانان کشور به جامعه معرفی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی با اشاره به این که نباید به بخش کشاورزی تنها به عنوان تامین کننده امنیت غذایی نگاه کرد، گفت: باید به بخش کشاورزی به عنوان پیشران کشور در منطقه نگاه شود.

در بخش دیگری از این گردهمایی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای حفظ، پایداری و ارتقای امنیت غذایی کشور، حرکت به سمت کشاورزی "اقتصادی" و "دانش بنیان" ضروری است.

دکتر ساداتی نژاد با بیان اینکه برای رسیدن به کشاورزی تجاری باید به سمت الگوی کشت برویم، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به الگوی کشت نیازمند عزم جدی در این بخش هستیم؛ از نظر فنی، تکنیکی و علمی در تعیین الگوی کشت در استان‌ها مشکلی نداریم اما در اجرا دچار مشکل هستیم و برای این که بتوانیم الگوی کشت را اجرا کنیم باید به سمت کشاورزی قراردادی برویم که مسأله بسیار مهمی است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: طبق آمار، کشاورزی قراردادی در کشور یک درصد است که متوسط آن در دنیا ۴۰ درصد و در کشورهای پیشرو تا ۸۰ درصد است و ما راه زیادی در پیش داریم که دلیل آن عدم آماده سازی بستر لازم است. وی، کشاورزی قراردادی را تامین کننده نیاز مالی کشاورز دانست و تصریح کرد: صنایع با بستن قرارداد با کشاورز، با حمایت مالی، ترویجی و تامین منابع کشاورز را توانمند می کنند و باعث ایجاد منابع درآمدی بیشتر برای کشاورز خواهند شد.

دکتر سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به این که مسئله دوم، کشاورزی دانش‌بنیان است، خاطرنشان کرد: کشاورزی تجاری و کشاورزی دانش بنیان دو بال کشاورزی کشور محسوب می‌شوند و بار مسئولیت کشاورزی دانش بنیان بر عهده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

وی تاکید کرد؛ این سازمان توانمند است، با الگوهای جهانی به پیش می رود و باید در کنار تولیدکنندگان باشد تا بتواند نتایج تحقیقات خود و دنیا را با ابزار ترویج در اختیار کشاورز قرار دهد و قدرت غذایی و امنیت غذایی کشور را ارتقا دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امروز غذا مانند اسلحه در دست قدرتمندان است، گفت: ابزار غذا بی هزینه‌تر کشورها را به سمت فرمانبرداری پیش می‌برد و بخش عمده مسئولیت امنیت غذایی کشور بر عهده سازمان تحقیقات است، این سازمان با معرفی ارقام جدید، پرمحصول و متناسب با اقلیم کشور می تواند کشاورزی کشور رارونق دهد؛ همچنین با فرصت هایی که برای اعضای هیئت علمی در مزرعه ایجاد می‌شود، می‌توانیم به غنی تر شدن بخش کشاورزی کمک کنیم.

وی افزود: یکی از ابزارهای مهم ما در کشاورزی تجاری و علمی، مرکز خدمات کشاورزی است و هرچه ما تمهید می کنیم توسط این بخش به کشاورزان عرضه می‌شود؛ بنابراین مرکز خدمات کشاورزی باید به کانون‌ بهره‌وری تبدیل شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که تا پایان سال ۱۴۰۱ باید برطرف شود ،تامین اطلاعات و داده است، گفت: نظام یکپارچه اطلاعات بخش کشاورزی می تواند به برنامه ریزی دقیق برای تولید و تامین بهنگام محصولات کشاورزی کمک کند.

دکتر ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: دوره جدید یک دوره بسیار خوب، پر رونق و دارای رشد شتابان برای کشاورزی ایران باشد و با یک نگاه اقتصادی و علمی در شرایط خوبی قرار بگیریم و جایگاه کشاورزی و امنیت غذایی در کشور افزایش یابد. وی یادآور شد: اگر بهره‌وری را بالا ببریم قیمت محصولات کاهش می یابد و مردم از یک غذای با کیفیت و با قیمت مناسب بهره مند می شوند.

در بخشی از این گردهمایی، کلیپ های کوتاهی در استودیو کشاورز هر استان با هماهنگی دفتر شبکه دانش و رسانه های ترویجی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی کلیه استانها، تهیه و تولید شده بود، که بر اساس آن روسای سازمان جهادکشاورزی استانها به مدت 50 ثانیه مهم ترین دستاورد، چالش و راهکار و پیشنهاد در حوزه کشت پاییزه استان خود را در حضور وزیر جهادکشاورزی تبیین کردند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از این گردهمایی گزارش سال زراعی گذشته را تشریح کرد و گفت: پایداری کشاورزی در گرو توجه به دو مقوله الگوی کشت و بهره‌وری است و غفلت از هر کدام می‌تواند فعالیت کشاورزی را شکننده و دچار نوسانات غیر طبیعی کند.

وی افزود: تولیدات مهم بخش زراعت شامل غلات به میزان بیش از ۲۳ میلیون تن، نباتات علوفه‌ای بیش از ۲۵ میلیون تن، حبوبات بیش از ۷۸۸ هزارتن، محصولات صنعتی بیش از ۱۴ میلیون تن و سبزیجات و محصولات جالیزی بیش از ۲۸ میلیون تن است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با توسعه کشت در دیم‌زارها یادآور شد: طبق یک تفاهم نامه با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) سال گذشته ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم به صورت پایلوت زیر کشت رفت و امسال هم با تاکید مقام معظم رهبری روند تولید در دیم زارها تسریع خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته کشت در دیمزارها به صورت پایلوت در ۶ استان کشور انجام شد که امسال به ۱۵ استان افزایش خواهد یافت.

دکتر وفابخش با بیان این که امسال اولین سالی بود که صادرات بذر داشتیم، خاطرنشان کرد: صادرات بذر استمرار خواهد داشت و استان اردبیل و خوزستان می‌توانند در این زمینه پیشرو باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: مدیریت کلان کشور بدون توجه به برنامه الگوی کشت همواره مخاطره آمیز و مغایر با مدیریت منابع و ناسازگار با توان سرزمینی است.

وی افزود: پایداری کشاورزی در گرو توجه به دو مقوله الگوی کشت و بهره‌وری است و غفلت از هر کدام می‌تواند فعالیت کشاورزی را شکننده و دچار نوسانات غیر طبیعی کند.

دکتر وفابخش خاطرنشان کرد: ضمانت اجرایی الگوی کشت با مدیریت سازگار تخصیص آب و قیمت تمام شده محصول در مناطق مختلف کشور و اختصاص حمایت های دولتی به توسعه زیرساخت های جایگزین قابل دستیابی است.

گفتنی است، در پایان این مراسم، با حضور وزیر جهاد کشاورزی، قرارداد توسعه ۴۰ هزار هکتاری کشت دانه روغنی کلزا توسط معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی آستان قدس رضوی امضا شد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0