جمعه, 28 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۱۱:۲۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ 
  • تعداد بازدید : 44
  • کد خبر : ۳۱۰۳۲
با هدف نقش‌آفرینی محققان در ارتقای بهره‌وری :
برگزاری همایش ملی پژوهشگر مروجان ارشد وزارت جهاد كشاورزی
همایش ملی پژوهشگر مروجان ارشد وزارت جهاد کشاورزی با هدف نقش‌آفرینی محققان در ارتقای بهره‌وری عوامل تولید کشاورزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی؛ محمد مهدی قاسمی در خصوص اهداف برگزاری این همایش اظهار داشت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با انتخاب و سازماندهی یک‌صد محقق متخصص مرجع ملی برخوردار از تجارب میدانی ارزشمند، در کسوت "پژوهشگر مروج ارشد"،  در حوزه‌های تخصصی موضوعی/محصولی مختلف، سازوکاری کارآمد برای تحلیل مسائل، ارائه مشاوره و پشتیبانی علمی ـ فنی برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های بخش کشاورزی و همچنین اشاعه دانش و نوآوری با هدف ارتقای بهره‌وری عوامل تولید و حفاظت، احیا و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی کشور فراهم آورده است.

خیام‌نکویی معاون وزیر ورییس سازمان تحقیقات،آموزش وترویج کشاورزی ضمن تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های این سازمان برای توسعه کشاورزی دانش‌بنیان به اهمیت نقش پژوهشگر مروجان ارشد در این زمینه اشاره نمود و در همین رابطه بیان داشت: خودکفایی در محصولات راهبردی با مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی و انتقال دانش به عرصه‌های کشاورزی دست‌یافتنی است.

وی در ادامه در خصوص بهینه وبه‌روز شدن دانش پژوهشگران ومروجان این سازمان تصریح کرد: پژوهشگران باید روش‌ها، فناوری‌ها، هوش مصنوعی و آخرین دانش را در حوزه‌ی خود بشناسند و از آن استفاده کنند.

مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت ضمن تشکر و استقبال از برگزاری چنین همایش‌هایی در سطح وزارت یادآور شد: مهمترین کار ترویج این است که کاری کند که کشاورز و مسئول درست تصمیم بگیرند. نباید ما تصمیم گیرنده باشیم بلکه کمک‌کننده برای تصمیم‌گیری درست باشیم و شرایط را طوری مهیا کنیم که در جهت منافع ملی باشد.

وی ادامه داد: مهمترین موضوعی که ما را نگران کرده بحث تامین آذوقه مردم و ضریب امنیت غذایی است. لذا چاره‌ایی نداریم جز این که بتوانیم از آنچه که داریم حداکثر تولید را به دست بیاوریم و در اختیار مردم قرار دهیم و شرایطی را ایجاد کنیم که دولتمردان و نظامیان ما با طیب خاطر از تمامیت عرضی کشور بتوانند حفاظت و حراست کنند.همچنین پژوهشگران را از جمله دلسوزترین اقشار برای توسعه کشاورزی کشور برشمرد.

حجت‌الاسلام حسن ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز با تاکید بر  افتخار، اعتقاد و باور به کار در حوزه‌های کشاورزی عنوان کرد: محققین و کارشناس‌های بخش کشاورزی  باید کارشان را دوست داشته باشند و عاشقانه کار کنند در غیر این صورت باعث فرسایش آنها خواهد شد ودر مرحله بعد شاگردهایشان را که همان کشاورزان هستند را مانند فرزندان خود دوست داشته باشند و هدایت کنند. همچنین استقامت در کار و رشد علمی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

در پایان این همایش پژوهشگر مروجان ارشد بخش کشاورزی با حضور نماینده ولی فقیه و جمعی از معاونین رونمایی از 32 دستنامه ترویجی کلزا اختصاصی استان‌های کشور که به همت بیش از پانصد نفر از محققان، کارشناسان، مروجان و با مشارکت کلزاکاران خبره کشور تهیه شده بود و همچنین رونمایی از "طرح جهاد میدانی محققان با مشارکت مردم" با هدف برگزاری قریب به هزار «کارگاه حل مساله در مزرعه» صورت گرفت.

 

گفتنی است همایش مذکور با تشکیل نخستین کرسی ترویجی وزارت جهاد کشاورزی در روز اول همایش و نشست عمومی و کارگروه‌های تخصصی با دستور کار بررسی و تعیین اولویت موضوعی /محصولی اجرای طرح‌های تحقیقی ـ توسعه‌ای با هدف ایجاد نواحی بهره‌ور به عنوان الگوهای توسعه کشاورزی دانش‌بنیان برگزار شد. همچنین نشست عمومی همایش ملی پژوهشگر مروجان ارشد وزارت جهاد کشاورزی در ستاد وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0